Skip to main content

Zoekbalk J4

Iets goeds doen voor een ander, geeft mij energie

Mirelle Vos, Voorzitter cliëntenraad Zorg in de Wijk bij QuaRijn

Mirella Vos vertelt over de Cliëntenraad extramurale zorg bij QuaRijn

Door de vergrijzing neemt de druk op het hele zorgsysteem toe. Dat geldt ook voor de zorg aan huis en mantelzorgers. Om te waarborgen dat de wijkzorg optimaal kan functioneren, heeft QuaRijn een cliëntenraad opgericht: een belangrijke schakel tussen de cliënten en de organisatie. De cliëntenraad kan haar stem laten horen en invloed uitoefenen op beslissingen die vanuit QuaRijn genomen worden. Mirella Vos is voorzitter van de cliëntenraad Zorg in de Wijk. Zij heeft veel ervaring als mantelzorger en is uiterst gedreven om dit werk goed te doen: ,,Ik wil mensen een stem geven”. Dat kan heel goed bij een organisatie als QuaRijn, omdat zij er waarde aan hechten dat cliënten meepraten en denken.

INPUT VAN CLIENTEN EN FAMILIE

,,Wij gunnen iedereen de beste zorg”, is het uitgangspunt van Mirella en haar collega’s. Samen met Teddy Janssen, een cliënt bij QuaRijn, en Truus de Kreuk, ook mantelzorger, vormen zij de Cliëntenraad Zorg in de Wijk. ,,Wij zijn er voor de cliënt, maar we willen ook dat de organisatie haar zorg goed kan leveren”. Door bijvoorbeeld knelpunten in de uitvoering van het beleid te signaleren. Hun input krijgen ze van cliënten, familie en mantelzorgers door te vragen hoe zij de zorg ervaren en wat er beter kan. Mirella vindt het belangrijk het gesprek aan te knopen ,,Wij willen cliënten helpen als ze tegen praktische dingen aanlopen”. Goed voorbeeld is toen de mondkapjes afgeschaft werden, verzorgend personeel bij QuaRijn de mondkapjes nog wel droeg, omdat cliënten daar om vroegen. Mirella weet dat iedere cliënt unieke behoeften heeft en niet voor alles is een oplossing. Maar zij ziet het als een serieuze zaak om voor de belangen van alle cliënten op te komen.

MENING EN ADVISEREN

In de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen ligt vast dat de cliëntenraad instemmingsrechten heeft en adviesrechten bij belangrijke veranderingen in de organisatie. ,,Wij kunnen inventariseren wat cliënten er van vinden en onze mening geven”. Een belangrijke taak, vindt Mirella, want anders zouden organisaties zo maar hun gang kunnen gaan. Daarom is het wenselijk dat de cliëntenraad zo breed mogelijk is vertegenwoordigd. ,,Wij zoeken enthousiaste mensen die onze raad komen versterken in de regio Bunnik, Cothen, Wijk, Utrechtse Heuvelrug en Veenendaal”. Cliënten, mantelzorgers of mensen die als vrijwilliger bij QuaRijn, zijn uitgenodigd te reageren.

OOK MEEDENKEN?

,,Je moet het wel leuk vinden om stukken te lezen”, legt Mirella uit. Een relevante achtergrond is geen vereiste. Maar natuurlijk wel de nodige interesse en energie. En oh ja, ook een positieve instelling. Zo’n acht keer per jaar wordt er vergaderd. Je kunt zelf agendapunten inbrengen en er is en ondersteuner vanuit QuaRijn die het verslag maakt. Mirella is zeer te spreken over de professionele gang van zaken en ook over de goede communicatie onderling. ,,Ik doe heel veel vrijwilligerswerk naast mijn gewone baan”. Zorg in de Wijk gaat wat haar betreft niet alleen over mensen boven de tachtig. Zij kent ook vijftigers die zorg aan huis nodig hebben. ,,Dat is ook mijn toekomst”. Mirella vindt dat we goed voor elkaar moeten zorgen. Daarom geeft dit werk haar een hoop energie.

Wilt u ook deelnemen aan de lokale cliëntenraad in de wijk of bij een woonzorgorganisatie van QuaRijn? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.