Tijd voor aandacht
QuaRijn heeft sterk ingezet op extra woonondersteuners. Ook zijn de zorgfuncties uitgebreid en zijn er coaches leefplezier aangenomen. Op de net nieuw geopende locatie De Linde raken de functies ook verweven met Tubbe, een Zweeds model waarbij bewoners en medewerkers worden aangemoedigd alles in te zetten om zin te geven aan het leven.
Kwaliteitsmiddelen, was het nodig? Mirjam: De kwaliteitsmiddelen waren heel erg nodig, dat meen ik oprecht. Ik werk in de sector sinds 1983 en al die jaren is het gegaan over of er voldoende geld is, dat is niets nieuws. Maar voordat de kwaliteitsgelden kwamen heb ik echt overwogen om de sector te verlaten, omdat ik me moreel niet meer kon verantwoorden naar de cliënten en naar de medewerkers. Het was zo krap. Wij hebben heel veel kleinschalig wonen en dan was er één medewerker die alle mensen uit bed moest halen, moest wassen en naar de woonkamer bracht voor het ontbijt. Dan hoopte je maar dat er een vrijwilliger in de huiskamer was, maar regelmatig was dat niet zo. Dan liep ik mee en dacht ik ‘Ooooo, dit is echt niet goed, wil ik hier nog wel verantwoordelijk voor zijn?’ Ik weet dat er bestuurders zijn die zeggen: ‘Joh, wat een onzin, we hebben veel te veel nu’. Ik heb dat helemaal niet.
→ Bekijk hier de hele pdf: Tijd voor aandacht.