Skip to main content

Zoekbalk J4

Informatie Caren

Uw zorgdossier: Caren

Ontvangt u zorg van QuaRijn en heeft u nog geen koppeling met uw zorgdossier? Neem dan contact op met uw QuaRijn zorgverlener en vraag of u met een tablet of computer uw zorgdossier kunt inzien. QuaRijn werkt daarvoor samen met Caren.

Op www.Caren.nl kunt u uw zorgdossier lezen, de planning van uw zorg bekijken en berichten achterlaten voor de verpleegkundige of verzorgende. U kunt uw familie en mantelzorgers uitnodigen, zodat ook zij het zorgdossier kunnen inzien als dat nodig is. Met dit digitale zorgdossier kunnen we goed samenwerken en krijgt u de best mogelijke zorg.

Uiteraard zijn al uw persoonlijke gegevens optimaal beveiligd. Alleen uzelf en degenen die u toestemming geeft kunnen uw dossier inzien.

Account activeren

Om toegang te krijgen tot uw zorgdossier, activeert u eerst uw account. Hiervoor heeft u de persoonlijke code nodig, die u van QuaRijn per brief heeft ontvangen.

Klik op de knop 'Activeer uw account', en voer uw persoonlijke code in. Vul uw naam en e-mailadres in, en kies een wachtwoord dat u goed kunt onthouden.
Hulp nodig? Klik hier voor de handleiding voor het activeren van uw account. Hebt u geen brief met code ontvangen? Vraag uw verzorgende of verpleegkundige.

Inloggen

Na het activeren van uw account logt u eenvoudig in bij uw zorgdossier. Dit gaat via de 'Log in'-knop bovenaan de welkomstpagina van Caren. U logt altijd in met uw e-mailadres en uw zelfgekozen wachtwoord.
Heeft u vragen over inloggen? Bekijk dan deze handleiding voor inloggen.

Alle informatie over Caren


Uw elektronisch dossier via “Caren”

Geachte meneer/mevrouw,

Welkom bij QuaRijn. U hebt onlangs een gesprek gehad met een van de medewerkers van QuaRijn om samen te kijken naar uw wensen in uw zorg. Tijdens dat gesprek is er gesproken over uw dossier, waar u altijd inzage in heeft[1]. Hierdoor kunt u zoveel mogelijk uw eigen regie behouden over uw eigen leven (en de zorg die voor u van toepassing is). De inzage in uw eigen dossier gebeurt via het programma ‘Caren’, een webapplicatie die verbonden kan worden aan uw dossier. In deze brief vindt u de koppelcode hiervoor. We hebben één bijlage aan deze brief toegevoegd, waarin u leest hoe u de webapplicatie Caren koppelt en gebruikt.

Koppeling activeren

U kunt de koppeling met QuaRijn binnen Caren activeren door op de website www.caren.nl de onderstaande code in te voeren. Pas met het invoeren van de koppelcode is Caren voor u geactiveerd. Als u niets doet, wordt de koppeling met de webapplicatie Caren niet geactiveerd en kunnen we geen informatie met u delen.

Uw verhaal op Caren

Wanneer u bij ons komt wonen of een andere dienst van ons afneemt, is het fijn om elkaar beter te leren kennen. We vinden het belangrijk aanpassingen in zorgwensen zo soepel mogelijk te laten verlopen, op een manier die bij u past. In Caren vult u in wat uw favoriete tijdsbestedingen zijn, waar u blij van wordt, het liefste eet of drinkt en wat u graag zelf wilt blijven doen. Daardoor kunnen wij onze dienstverlening hier zo goed mogelijk op laten aansluiten. In Caren kunt u ook aangeven wie (van uw familie en naasten) voor u belangrijk zijn en welke rol zij in uw leven hebben.

Wie kan er nog meer met u meekijken in Caren?
U hebt in Caren de mogelijkheid om uw naaste(n) inzage te geven in uw (cliënt)dossier via Caren, als u dat wenst. U bepaalt zelf of en welke rechten uw naasten in Caren krijgen:

  • Inzage in uw dossier: het Plan, de rapportages en metingen (bijv. van uw gewicht, temperatuur of bloeddruk), vragenlijsten en uw Cliëntverhaal.

En/of

  • Toegang tot de berichten functie en de agenda, waar afspraken en/of taken in staan genoteerd.

Als u niet wilt dat uw naasten volledig mee kunnen kijken in Caren en zo uw medische gegevens kunnen inzien, dan kunt u zelf de bevoegdheden van uw naasten aanpassen. Hoe u dat kunt doen, vindt u op onze website; ‘Wijzigen bevoegdheden connecties’ of via de helpdesk van Caren.

Als u de rechten en bevoegdheden van uw naasten verruimt, kunnen zij alle informatie meelezen sinds u gebruik maakt van Caren (dus ook tijdens uw eerdere verblijf bij QuaRijn).

Vragen?

Hebt u naar aanleiding van deze brief nog vragen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de helpdesk van Caren via www.caren.nl.

Met vriendelijke groet,

Team QuaRijn

[1] QuaRijn Revalidatiezorg maakt nog geen actief gebruik van Caren en maakt hiervoor geen koppeling aan. Echter, wanneer u voor opname al gebruik maakte van Caren, blijft inzage in uw dossier mogelijk. Het berichtenverkeer wordt door ons niet gebruikt, de communicatie met u verloopt via persoonlijk, telefonisch of via mailcontact.

→ Download hier de bijlage - Uw elektronisch dossier via “Caren”

Instructie: Werkwijze en gebruik van Caren

Hoe verloopt de communicatie via Caren en wat zijn de afspraken?

De digitale communicatie met u als cliënt of naaste(n) laten wij graag verlopen via de berichtenfunctie van Caren. Hierbij hanteren wij de volgende afspraken:

  1. De medewerker zal proberen op tijd te reageren op een bericht. Dit betekent dat u bij urgentie beter kunt bellen.
  2. Het kan zijn dat uw vraag wordt doorgezet naar de contactverzorgende, de wijkverpleegkundige of de arts. Dan kan het wat langer duren voordat u antwoord krijgt.
  3. De medewerker communiceert altijd met u als cliёnt of, waar van toepassing, met uw wettelijk vertegenwoordiger. Het is niet de bedoeling dat meerdere contactpersonen van een cliënt berichten sturen. Dit maakt het voor de medewerkers onnodig verwarrend.
  4. De berichten via Caren zijn erop gericht om de kwaliteit van zorg voor de cliënt te verhogen en om elkaar te informeren. Het is geen platform om discussies te voeren.
  5. Voor klachten over de zorg/behandeling of over andere zaken is het portaal Caren niet geschikt. Hiervoor kunt u beter een persoonlijk gesprek voeren met uw contactverzorgende, met de medewerker waar u de klacht over heeft of met de leidinggevende. Zie ook het klachtenreglement van QuaRijn op www.quarijn.nl.  

Wat kunt u doen als u zelf niet meer in staat bent om uw dossier in ‘Caren’ te begrijpen of te oordelen over de inhoud van uw Plan?

Als u zelf niet meer in staat bent uw Plan te begrijpen of te oordelen over de inhoud van uw Plan of als u daarbij hulp wenst, dan kunt u iemand aanwijzen als uw wettelijk vertegenwoordiger (zie hierna bij punt 1 van de opsomming). Als dat niet meer mogelijk is, kan een rechter een wettelijk vertegenwoordiger voor u aanwijzen (zie hierna bij punt 1). Als er geen wettelijk vertegenwoordiger is, kunt u worden vertegenwoordigd door naaste(n) (zie hierna bij punt 3 en 4, in deze volgorde). Om de taak als (wettelijk) vertegenwoordiger goed uit te kunnen voeren, heeft deze persoon recht op informatie en inzage in het dossier.

  1. Een curator of mentor: benoemd door de rechter
  2. Een schriftelijk gemachtigde: benoemd door uzelf (in een schriftelijke verklaring door middel van een volmacht)
  3. Uw echtgenoot, geregistreerde partner of ander levensgezel van u (niet benoemd)
  4. Uw ouder/kind/broer/zus (niet benoemd)

Als door de rechter (nog) geen curator/mentor is benoemd, wordt gekeken naar stap 2, schriftelijk gemachtigde. Als die niet benoemd is wordt er gekeken naar stap 3, etc. Het is de verantwoordelijkheid van de (wettelijk) vertegenwoordiger om te bepalen wie nog meer toegang tot ‘Caren’ krijgt met als doel dat u goede zorg krijgt.

Welke gegevens worden met u gedeeld via ‘Caren’?

Het Plan, de agenda, de rapportages, documenten en evt. vragenlijsten worden gedeeld.

Via welke route kunt u reageren op de inhoud van uw dossier?

U kunt het beste contact opnemen met de contactverzorgende of de wijkverpleegkundige.

Wordt de naam van de medewerker die de rapportage heeft geschreven met u gedeeld?

In de rapportage wordt alleen de voornaam van degene die de rapportage heeft geschreven vermeld.

Wie is verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met uw medische gegevens in ‘Caren’?

Zodra u of uw (wettelijke) vertegenwoordiger de brief met activeringscode hebt ontvangen, bent u zelf of is uw (wettelijke) vertegenwoordiger verantwoordelijk voor het activeren van de toegang tot Caren en het eventueel openstellen van uw dossier voor anderen. QuaRijn vertrouwt erop dat uw (wettelijke) vertegenwoordiger zorgvuldig omgaat met privacygevoelige informatie en hij/zij daarbij handelt als een goed vertegenwoordiger die uw belangen voorop stelt.

Wat gebeurt er als ik geen ‘Caren’ wil gebruiken?

QuaRijn verstrekt u toegang tot uw zorgdossier uitsluitend via Caren. Uiteraard kunt u te allen tijden aan uw contactverzorgende of wijkverpleegkundige vragen mee te kijken op zijn/haar laptop.

BELANGRIJK: lees de voorwaarden voor het gebruik van Caren

Voordat QuaRijn u een activeringscode verstrekt voor het gebruik van Caren, wordt u gevraagd de voorwaarden voor het gebruik ervan te accorderen. Het is daarom van belang dat u deze voorwaarden goed doorneemt, begrijpt en tekent voor akkoord. Zie hier QuaRijn - Gebruiksvoorwaarden Caren.

Bij wie kunt u uw vragen over het gebruik van ‘Caren’ stellen?

Caren’ is geen product van QuaRijn zelf. Leverancier Nedap heeft een eigen helpdesk ingericht voor al uw vragen. Er is een speciale website waar alles over het gebruik van ‘Caren’ wordt uitgelegd (https://Caren.freshdesk.com/support/home). U kunt ook mailen met uw vraag naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

→ Download hier de bijlage - Werkwijze en gebruik van Carenzorgt

Instructie: Wijzigen bevoegdheden connecties

1. Log in op uw Caren account.
2. Ga in de kolom links in uw scherm naar: ‘Connecties’.

3. Klik links onder elke contactpersoon op: ‘rechten’.

4. Bevoegdheden die u uw connectie wilt geven.

NB: kiest u: ‘x verwijderen’(rechts naast ‘rechten’) dan wordt deze connectie verwijderd en heeft geen toegang meer tot uw dossier.

→ Download hier de bijlage - Wijzigen bevoegdheden connecties


Zo werkt Caren

Bekijk deze video over hoe Caren werkt.

Vragen?

Hebt u na het bekijken van het filmpje nog vragen?

Veel antwoorden vindt u bij de veelgestelde vragen van Caren.

Staat uw vraag er niet bij? Zoek dan contact met de helpdesk van Caren.